Psycholog podpowiada - organizacja nauczania w domu

Psycholog podpowiada - organizacja nauczania w domu

Witam Drodzy Rodzice

Chciałabym przedstawić Wam w skrócie (ponieważ wiem, że jesteście teraz bardzo zapracowani), jak organizować sobie naukę z dzieckiem w domu, jak motywować dzieci do pracy, gdyż domyślam się, że nie jest to łatwe. Moim zamiarem jest choć odrobinę wesprzeć Was w tym trudnym zadaniu. Poniżej przedstawię Wam kilka myśli, które nasuwają mi się w związku z powyższym tematem.

Bardzo Was proszę abyście w pierwszej kolejności zadbali o siebie, bo jeżeli Wy będziecie przemęczeni i sfrustrowani, nie będziecie mieli zasobów, aby zadbać o Wasze dzieci, nie tylko o naukę, ale też o inne, ważniejsze nawet potrzeby. Zróbcie coś dla siebie, nawet coś bardzo małego, coś co lubicie i co jest dla Was ważne i nie zapominajcie o tym każdego dnia. Jak wydzielicie w ciągu dnia czas na własną przyjemność, zadbacie o własne potrzeby, na pewno świat się nie zawali.

Zadbajcie o pozytywną, wspierającą atmosferę w Waszych domach. Nauka jest ważna, ale nie najważniejsza. Aby dzieci mogły się efektywnie uczyć, muszą czuć się bezpiecznie. Za jakiś czas nasze dzieci nie będą pamiętały koronawirusa, ale zapamiętają emocje, jakich doświadczały w tym czasie.

Dajmy sobie prawo, czas do odnalezienia się w tej nowej dla nas sytuacji, do popełniania mnóstwa błędów, bo przecież skąd mamy wiedzieć, jak to organizować, przecież pierwszy raz jesteśmy w takiej sytuacji. Ale też spróbujmy znaleźć jakieś plusy, przecież każdy medal ma dwie strony. Potraktujmy to jako wyzwanie, jako lekcję, z której można się wiele nauczyć o nas samych, o naszych relacjach, o szkole, o naszych dzieciach.

Chciałabym jeszcze podać kilka praktycznych wskazówek do organizacji nauczania w domu:

-naukę zawsze lepiej zaczynać z rana, gdyż nasz mózg znacznie lepiej wtedy pracuje (ja tę wiadomość do Państwa opracowuję, gdy moje dzieci jeszcze śpią);
-nie uczymy się głodni, najpierw należy zjeść dobre śniadanie;
-przygotujmy wygodne miejsce do nauki i ograniczmy wszystko, co może nas w danym czasie rozpraszać;
-gdy podczas nauki napotykamy na jakieś trudności, gdy nie wiemy, co zrobić dalej koniecznie!!! zróbmy przerwę, wróćmy do zadania, gdy emocje opadną, gdy się wyciszymy;
-starajmy się nie doprowadzać do sytuacji konfliktowych, gdy nasze dziecko nie chce się uczyć, spytajmy dlaczego, jaką ma trudność, co lubi, a czego nie lubi, jaką ono ma propozycję, co by mu pomogło. Dzieci też mają swoje pomysły, są skarbnicą wiedzy i warto korzystać z ich pomysłów. Ale nigdy nie rozmawiajcie w silnych, negatywnych emocjach, wtedy zawsze róbcie przerwę;
-ogromnie ważna jest higiena snu. Dbajcie o to, aby Wasze dzieci nie chodziły późno spać i aby dwie godziny przed snem nie korzystały już z urządzeń elektronicznych;
-niesamowicie ważny jest również ruch na świeżym powietrzu i w ogóle ruch, im mniejsze dzieci, tym więcej tego ruchu potrzebują;
-koniecznie róbcie przerwy dostosowane do indywidualnych potrzeb Waszych dzieci, chyba że dziecko nie zgłasza takiej potrzeby;
-dajmy wsparcie sobie w takiej sytuacji, nawiążmy kontakt z nauczycielami, jeżeli mamy trudności, jeżeli nie wiemy, albo nie dajemy rady, oni chętnie pomogą, sami też są w nowej sytuacji i też się uczą,
-to jest też dobry czas, aby przyjrzeć się swoim dzieciom z uwagą, zobaczyć, jakie przedmioty lubi, a jakich nie lubi, czego w ogóle uczy się w szkole, co go interesuje i może warto bardziej skupiać się na tych treściach, które dziecko interesują;
-ustalmy jakiś limit, ograniczony czas nauki domowej i pilnujmy tego, jeżeli nie zdążymy zrobić wszystkiego, trudno, mamy jeszcze mnóstwo innych, ważnych spraw do zrobienia;

Drodzy Rodzice, pamiętajcie, że nie jesteście sami. Możecie korzystać z pomocy mojej, pani pedagog, innych nauczycieli. Może to jest też dobry czas na to, aby zastanowić się, po co nam szkoła, czego od niej oczekujemy, czego chcemy nauczyć nasze dzieci, czego oczekujemy od naszych nauczycieli.

Pozdrawiam Was serdecznie
Ewelina Kruk

Dzielenie się jest dobre, Ty też możesz podzielić się tym wpisem z innymi: